Thuiswerken: veilig internetten is niet duur of ingewikkeld
Waar tijdens deze pandemie de misdaadcijfers dalen als het gaat om woninginbraken en zakkenrollers, stijgt het aantal meldingen van cybercriminaliteit enorm. In januari van dit jaar laat de politie weten dat het aantal geregistreerde online misdrijven in 2020 ruim verdubbeld is. Verbazingwekkend is het misschien niet, maar het benadrukt wél weer hoe belangrijk het is om voor de security van uw bedrijfsgegevens verder te kijken dan het eigen kantoor. In deze blog delen we daarom twee oplossingen om uw medewerkers thuis snel en eenvoudig veilig te laten werken.
Beveilig medewerkers én uw organisatie tegen phishing, malware en ransomware
Thuiswerken is natuurlijk niets nieuws. Net als de mogelijke securityrisico’s die hiermee gepaard gaan. Ook vóór COVID-19 waren er al genoeg mensen die er de voorkeur aan gaven om (gedeeltelijk) thuis te werken. Het grote verschil tussen werken op kantoor en thuis, is dat medewerkers gebruikmaken van een ander netwerk. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar in de praktijk zien we dat hier op het gebied van security nog weinig rekening mee gehouden wordt. Dit maakt medewerkers die thuis (met gevoelige bedrijfsgegevens) werken onnodig kwetsbaar. Hebben cybercriminelen bijvoorbeeld eenmaal toegang tot het netwerk via een phishingmail, dan is het een kleine stap naar het gijzelen van bedrijfsdata.
Dreigingen automatisch blokkeren met Cisco Umbrella
Een eenvoudige en betaalbare eerste stap naar veilig thuiswerken is Cisco Umbrella. Voor €2,70 per maand per gebruiker worden malwarebesmettingen automatisch tegengehouden en verbindingen naar command & control servers vanaf besmette computers gestopt. Klikt iemand thuis op een link in een phishingmail? Dan blokkeert Umbrella de toegang tot de website. Om deze eerste stap naar een veilige thuiswerkplek te zetten, is het niet nodig dat u van andere Cisco-producten gebruikmaakt.
Een beveiligde internetconnectie naar de organisatie
Naast malafide websites is de internetconnectie zelf een groot securityrisico. Deze is thuis namelijk altijd minder goed beveiligd dan binnen het bedrijf. Iedere keer dat een medewerker vanuit huis verbinding maakt met de organisatie, loopt u dus een risico. De simpelste oplossing hiervoor is om medewerkers thuis gebruik te laten maken van een wireless access point voor het opzetten van een beveiligde verbinding. Gaat u een stap verder, dan kiest u voor een uitgebreidere oplossing voor telewerken. Zelf maken we bijvoorbeeld gebruik van Cisco Meraki. Dankzij een klein kastje met daarin wifi, een kleine switch en een firewall sta je direct in verbinding met de organisatie en is het net of je op kantoor werkt. Maakt u op kantoor al gebruik van Meraki, dan worden access points thuis direct zo geconfigureerd als op kantoor. Overigens geldt ook voor deze oplossingen dat een Cisco-netwerk niet noodzakelijk is.
Veilig internetten en een beveiligde internetconnectie zijn de eerste stappen naar een veilige thuiswerkomgeving. Uiteindelijk zou het niet meer uit moeten maken waar uw medewerkers werken. Daarom gaan wij bij aaZoo altijd uit van een Zero Trust-strategie, waarbij we het netwerk van binnen én buiten beschermen.
Benieuwd hoe u zonder grote investeringen vooraf uw medewerkers veilig(er) thuis kunt laten werken? Neem dan gerust contact met ons op.