Betrouwbaar (wifi-)netwerk cruciaal voor interactieve experience FloriWorld
Een unieke interactieve attractie en magische beleving rondom bloemen en planten. Zo omschrijft Silvia van den Aardweg, Manager Marketing, enthousiast het gloednieuwe FloriWorld. FloriWorld, gevestigd in bloemendorp Aalsmeer, biedt bezoekers een volledig gepersonaliseerde experience door gebruik te maken van armbandjes die voorzien zijn van een RFID-chip. Om deze digitale beleving te waarborgen, is een betrouwbaar (wifi-)netwerk cruciaal. In dit interview vertelt Silvia hoe aaZoo binnen vier maanden het Cisco Meraki-netwerk implementeerde, inclusief 32 access points. Hiermee zijn niet alleen de bezoekers altijd verzekerd van internet, maar ook de kantoormedewerkers van FloriWorld, gasten van de SkyLounge en medewerkers van Bloemenbureau Holland. Allemaal gevestigd in het indrukwekkende pand.
Digitalisering maakt je onderdeel van de attractie
“FloriWorld is een heel nieuw concept in Nederland”, vertelt Silvia. “Door de interactieve en persoonlijke beleving, worden bezoekers echt onderdeel van de attractie. Voorkeuren als jouw favoriete bloem en kleur worden opgeslagen in het FloriWorld armbandje en daar past de experience zich op aan. Denk bijvoorbeeld aan een kamer vol met rode tulpen als jij dit aangegeven hebt. In totaal lopen bezoekers veertien ruimtes door en eindigen in een grachtenpand in Amsterdam. Hier komen alle voorkeuren die je onderweg hebt opgeslagen bij elkaar. Ook draait er een 4D-film, waar je als bezoeker de bloemen uit de film bijvoorbeeld echt ruikt.” Een beschrijving van een visuele belevenis als deze doet de werkelijkheid natuurlijk altijd tekort. Duidelijk is wel dat technologie een onmisbare rol speelt. “De attractie valt of staat met het netwerk. Daarom werken we samen met aaZoo.”
Internet voor functionaliteit én als marketingtool
Via een van de aandeelhouders kwam FloriWorld voor de bouw van het (draadloze) netwerk terecht bij aaZoo. “Het belangrijkste was dat het netwerk ingesteld moest zijn op massagebruik”, licht Silvia toe. “Door het coronavirus is alles wat anders gelopen, maar uiteindelijk willen we tussen de 2500 en 3000 bezoekers per dag binnen hebben. Dit betekent dat er per uur ongeveer 300 bezoekers gebruikmaken van wifi. En dat is alleen de attractie! Met onze eigen kantoren, de SkyLounge en het restaurant, kunnen dit er makkelijk 400 extra zijn. Daarnaast is niet alleen de attractie zelf afhankelijk van het netwerk, ook onze marketing is erop ingericht. Doordat het een hele visuele attractie is, hebben we de mogelijkheid om echte ambassadeurs te kweken. Daarvoor moeten bezoekers overal toegang hebben tot social media om foto’s te delen en door te sturen. Het wifinetwerk moet dus ook ín de attractie perfect zijn.”
Cisco Meraki: een cloud managed netwerk
Op advies van aaZoo heeft FloriWorld gekozen voor het cloud managed netwerk Cisco Meraki. Dit betekent dat het netwerk weinig beheer nodig heeft, eenvoudig schaalbaar is en dat netwerkfunctionaliteiten aanpasbaar zijn. Vindt er in de SkyLounge bijvoorbeeld een congres plaats, dan is het mogelijk om het organiserende bedrijf een eigen login te geven met het eigen logo en eventueel wachtwoord. Zo kunnen gasten het netwerk snel en makkelijk vinden. Bovendien zijn gastennetwerken gescheiden. Zo hebben bezoekers van de attracties niets te maken met een congres en andersom. Binnen vier maanden is het nieuwe netwerk geïmplementeerd: van de wifi-meting tot aan de oplevering.
Sociaal betrokken en oplossingsgericht
Net als veel andere bedrijven hoopt FloriWorld snel weer de deuren te mogen openen. “We hopen nu dat dat 1 juni gebeurt, maar het is natuurlijk afwachten”, vertelt Silvia tot slot. “Wat wel heel typerend is voor onze samenwerking met aaZoo, is de sociale betrokkenheid in deze tijden. Op dit moment sponsoren zij ons als het ware, door kosteloos het netwerk te beheren. Daar kunnen we straks dan iets moois voor teruggeven in de vorm van een unieke eventlocatie. Al met al is het een hele prettige club van mensen om mee samen te werken. Het zijn echt doorzetters. Als iets niet in één keer lukt, dan wordt er op alle mogelijke manieren naar een oplossing gezocht. Dat wordt hier heel erg gewaardeerd. Tot slot is het fijn dat er altijd iemand is die je te woord staat. Bij een immens project als dit, is dat heel belangrijk. Dat je als partners met elkaar optrekt en allebei het beste wil. Bij aaZoo ben je dan ook nooit een nummer. We vertrouwen volledig op ons nieuwe netwerk. Maar we voelen ook dat mocht er toch ooit iets voorvallen, dan hebben we een partner die er direct voor je staat. Die je helpt en niet pas over een week terugbelt.”
Wilt u ook volledig kunnen vertrouwen op uw (draadloze) netwerk en ontzorgd worden op het gebied van beheer? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee over de mogelijkheden.