Bij Defensie en in de ICT bij aaZoo: voor Jesper draait het om security
Na achttien jaar werkzaam te zijn geweest bij Defensie heeft Jesper Nap de overstap gemaakt naar de ICT-servicedesk van netwerk- en securityspecialist aaZoo. Een cultuurshock? Totaal niet! Onder andere de directe communicatie, veel humor Ă©n een focus op security zorgden voor een zachte landing. In dit interview vertelt Jesper hoe hij bij aaZoo terecht is gekomen, waar hij hoopt naartoe te groeien Ă©n hoe hij omgaat met de steile leercurve die hoort bij een echte kennispartner.
Opleidingsbudget startschot voor carriĂšreswitch
Na zijn middelbare school ging Jesper direct aan de slag bij de Koninklijke Landmacht. âVanuit de infanterie heb ik me gespecialiseerd tot communicatiespecialistâ, vertelt hij. âJe hebt binnen defensie heel veel keus, maar de communicatiekant ging eigenlijk vanzelf. Daar had ik affiniteit mee. Ik was werkzaam als Plaatsvervangend Groepscommandant bij de Verbindingsdienst. In 2020 besloot ik daarnaast gebruik te maken van mijn opleidingsbudget en een mbo-opleiding te gaan doen. ICT was een logische stap. Ook omdat je daarmee best veel kan doen bij Defensie.â
Dit liep alleen nĂ©t even anders. âBij de diploma-uitreiking sprak mijn docent me aan over een vriend van hem die op zoek was naar medewerkersâ, vervolgt Jesper. âDit bleek Gert-Jan te zijn, mede-eigenaar van aaZoo. Mijn docent had het idee dat het goed zou klikken en dat het zonde zou zijn als ik het niet zou proberen. Ik ben er open ingegaan, zonder druk, maar er was meteen een goede klik.â
Match op cultuur
Waar de ICT-opleiding in eerste instantie een back-upplan was, maakte Jesper toch de switch van Defensie naar het bedrijfsleven. Jesper: âTen tijde van mijn laatste uitzending had ik net gehoord dat ik vader zou worden. Daarom ben ik de ICT-opleiding gaan doen, eigenlijk als back-upplan. Maar de kennismaking met aaZoo voelde meteen goed. Vanuit Defensie was ik gewend aan directe communicatie, je draait nergens omheen. En zo is het bij aaZoo ook. Ik was eerst bang voor de cultuur binnen het bedrijfsleven, maar dat valt alles mee! Iedereen staat voor elkaar klaar. Of het nou is om te helpen of gewoon even te kletsen.â
Werken op de ICT-servicedesk
Omdat Jesper zeker een uur moet rijden, is hij drie dagen op kantoor en werkt hij twee dagen thuis. âIn deze dagen zit voor mij geen verschilâ, vertelt hij. âIk begin de dag altijd door te kijken naar de monitoringtools. Zijn er lopende incidenten die direct aandacht nodig hebben? Zo niet, dan pak ik de lopende tickets op. Ondertussen ben je het eerste aanspreekpunt voor de klant. Zowel telefonisch, als via de mail en ons ticketsysteem. De afwisseling die dit werk biedt, vind ik heel leuk. Aan de ene kant heb je structuur, maar je weet âs morgens nooit wie er gaat bellen of welke incidenten er opspelen. Je wordt dus echt uitgedaagd om flexibel te zijn.â
Een team van specialisten
Na 1,5 jaar kan Jesper wel zeggen dat de leercurve steil is. âDaar moet je mee kunnen dealenâ, licht Jesper toe. âVan ons wordt verwacht dat we specialisten zijn. Dit betekent veel kennis en ervaring opdoen. Dan word je af en toe in het diepe gegooid en dat vraagt veel van je. Als je daar niet tegen kan, dan zit je bij aaZoo niet op je plek. Maar daar staan wel alle kansen en ruimte tegenover om je te ontwikkelen! En als het te snel gaat, kan je dit ook altijd aangeven en even op de rem trappen.â
Ontwikkelen naar securityspecialist
Als we het over ontwikkeling hebben: hoe kijk jij naar de toekomst? âIk vind de securityincidenten het meest interessant. Die tickets probeer ik ook voor de neus van anderen weg te kapenâ, vertelt Jesper lachend. âIk zou me dan ook graag ontwikkelen richting securityspecialist. Hoe realistisch het is, weet ik niet. Maar de ambitie is er in ieder geval. Waarom me dat trekt? Misschien toch nog een beetje een link met Defensie. Daar wordt ook heel erg gehamerd op communicatie en cyberveiligheid. Waarschijnlijk heb ik onbewust die interesse altijd gehad.â
De kracht van kennis
Bij aaZoo draait alles om de kracht van kennis. Hoe past dat bij jou? âDat heeft altijd in me gezeten, kennis is machtâ, vertelt Jesper tot slot. âIk raak heel erg gefrustreerd als ik iets niet weet en uit kan leggen. Dus ik zoek alles tot op de bodem uit. Bij aaZoo willen we qua kennis altijd net even boven de rest staan en daar hoort een constante stroom aan educatie bij. Dit wordt heel erg gewaardeerd door onze klanten, die koppelen dat ook terug. Zelf kan ik nog zoveel leren, zowel in het vak als als mens. En dat wil ik heel graag hier blijven doen. Ik ben blij dat aaZoo me een kans gegeven heeft, want met mijn 38 jaar werd ik tijdens de studie vaak afgewezen voor stages. Dat was hier geen enkel probleem!â
Wil jij ook werken bij aaZoo? Bekijk dan hier onze vacatures!