Network Operations Center (NOC)
Om u in de gelegenheid te stellen om maximale aandacht te hebben voor uw kerntaken, levert aaZoo vanuit zijn Network Operations Center (NOC) een set beheerdiensten voor de ICT-infrastructuur. Voor u betekent dit:
- Eén partner die de regie voert over en aanspreekpunt is voor de gehele ICT-infrastructuur of gedeeltes hiervan.
- Eén partner die meedenkt en helpt gebruik te maken van de meest moderne mogelijkheden van de huidige ICT-infrastructuur om daadwerkelijk meerwaarde te leveren ten behoeve van de bedrijfsvoering.
- Eén partner die u kan voorzien van pragmatisch en professioneel advies, levering, implementatie en beheer van de ICT-infrastructuur.
Ondersteuning voor de ICT-infrastructuur
aaZoo biedt u een eerste aanspreekpunt, binnen een afgesproken tijdsslot, voor het stellen van vragen met betrekking tot de afgenomen diensten, het melden van verstoringen binnen deze diensten of het plaatsen van een wijzigingsverzoek (RFC) met betrekking tot deze diensten.
Ondersteuning zal binnen de gekozen respons- en reactietijd de volgende werkzaamheden uitvoeren:
- Het aannemen, administreren in een serviceapplicatie van alle gemelde en door aaZoo opgeloste incidenten
- Het daadwerkelijk oplossen van incidenten (telefonisch, op afstand of op locatie)
- Administreren van vragen en wijzigingsverzoeken (Request for Change, RFC)
- Communicatie (voortgang en gereedmelding) inzake vragen en incidenten richting klant
- Doorzetten en bewaken van incidenten en verzoeken aan 3de partijen. Dit zal geschieden op basis van een vooraf gedefinieerde lijst van 3de partijen.
Monitoring van het netwerk
Constant of op gezette tijd meet aaZoo bepaalde parameters in de ICT-infrastructuur om mogelijke verstoringen vroegtijdig te realiseren. Na een inventarisatie van uw ICT-infrastructuur worden de betreffende componenten opgenomen in het centrale monitoring systeem. Dit systeem controleert 24 uur per dag, 7 dagen per week de beschikbaarheid en het functioneren van de netwerkomgeving. Tevens worden aan de hand van de monitoringgegevens trendanalyses gemaakt.
Beheer van de ICT-infrastructuur
ICT-infrastructuurbeheer richt zich op de technische en functionele instandhouding van actieve netwerkcomponenten (routers, firewalls, switches, access points) in lokale en wide area netwerken. Daarnaast ook op de diensten die daarvan gebruikmaken, zoals VPN-verbindingen en internettoegang. Naar wens worden ook het storage- en serverplatform hierin meegenomen.
Preventief onderhoud, het uitvoeren van kritische software-updates en het aanmaken en beheren van probleemmeldingen zorgen ervoor dat u zo min mogelijk belast wordt. aaZoo is bij problemen het eerste aanspreekpunt voor u. Dit zorgt voor snel en adequaat handelen. Wij zijn immers volledig op de hoogte van uw omgeving.
De reguliere werkzaamheden van ICT-infrastructuurbeheer worden grotendeels op afstand uitgevoerd. Hiervoor is een VPN-verbinding nodig tussen uw ICT-infrastructuur en aaZoo. Bij verstoringen kan het nodig zijn op locatie te komen om fysiek toegang te krijgen tot de defecte apparatuur.
Naast deze diensten vanuit ons NOC leveren wij ook Managed Security vanuit het aaZoo Security Operations Center.
Heeft u vragen over onze netwerk- en/of securitydiensten? Neem dan gerust contact met ons op.